wykładzina do szkoły

Uniwersytet Monash w Melbourne - potęga komunikacji

komentarzy: 0
17 Sierpień 2015

 

Nowa siedziba  Uniwersytetu Monash w Melbourne stawiała przed biurem projektowym konkretne wymagania.

Po pierwsze – stworzenie zróżnicowanego obiektu, w którym nauczanie ma być prowadzone w sposób innowacyjny i elastyczny.

Po drugie – przestrzeń powinna wspierać koncentrację naukową studentów.

Po trzecie – projekt powinien ułatwiać tworzenie wspólnot i finalnie silnych grup zainteresowań i towarzyskich studentów.

Do wykorzystania była przestrzeń ponad 3200 mkw rozlokowanych w połączonych ad hoc 5 różnych budynkach o rożnej strukturze, funkcjach, oświetleniu i komunikacji.

 

Dlatego architekci z Jackson Clements Burrows ( JCB) uznali, że podstawą projektu będzie stworzenie wewnętrznego kampusu dzięki zaplanowaniu przestrzeni według określonych priorytetów: Komunikacja, Doświadczenia, Różnorodność, Podróżowanie, Zaangażowanie.

Połączenie między tymi cechami uzyskano poprzez stworzenie szlaku integrującego podstawowy poziom uczelni, który urozmaicono  za pomocą wielu wspólnych i indywidualnych punktów spotkań, ułatwiających nawiązywanie relacji i łączenie się we wspólnoty.

Pomieszczenia dydaktyczne, administracyjne i biblioteka są rozłożone wzdłuż całego szlaku – zaaranżowano je w faliste kształty, które mają przeciwdziałać, wymuszonej strukturą budynku kanciastości przestrzeni.

Sale dydaktyczne celowo rozproszono po całym obiekcie aby zmusić studentów do podróżowania i spontanicznych interakcji. W efekcie osiągnięto efekt miejskiego, „ludzkiego” kampusu, który zapewnia równowagę między poważnymi funkcjami dydaktycznymi i żywiołowymi, kreatywnymi reakcjami studentów.

 

Podłoga

Architekci z JCB sięgnęli po produkt, który łączyłby harmonijnie wszystkie funkcje i struktury uczelni, zaprzeczając blokowemu i liniowemu charakterowi budynku.

Na podłogach pojawiły się płytki dywanowe Hexagon Shaw Contract Group – o sześciokątnej budowie, która pozwoli kreować i kontrolować przepływ wzoru, koloru i co za tym idzie zachowań ludzi.

Szczególnie ważne okazało się osiągnięcie za pomocą tego wzoru wrażenia  krętych ścieżek, mniejszych i większych wysp komunikacyjnych, czy dywersyfikacji wagi funkcji pomieszczenia poprzez rozmycie koloru podłogi od centrum na zewnątrz pomieszczenia. Ułożono ścieżki z płytek Hexagon wzdłuż głównego szlaku komunikacyjnego, danemu typowi pomieszczeń naukowych przypisując odrębny kolor – pozwala to z daleka intuicyjnie odnaleźć drogę.

Zdaniem architektów wykorzystanie płytek dywanowych Hexagon przyczyniło się w znacznym stopniu do powodzenia całego projektu.

Kategorie: Inspiracje

Kampus Uniwersytecki w Białymstoku - wszechstronna symbioza

komentarzy: 0
27 Lipiec 2015

Lokalizacja Kampusu na terenie zajmowanym przez ogródki działkowe oraz zalesionym wskazywała na rozmieszczenie zabudowy w sposób chroniący zalesienie i istniejące warunki wodne. Przestrzeń publiczna Placu Syntezy Nauk wyznaczona jest symbolicznymi spiralami tekstów charakteryzujących dziedzinę nauki umieszczonymi na szklanych portalach oraz szklanymi tablicami z napisem "POZNANIE". Każda litera tworzona jest z tekstu filozoficznego lub teologicznego. Kulminację placu stanowi rzeźba symbolizująca "Wielki Wybuch", stojąca w kałuży wodnej, metafory powstania Życia na Ziemi. Rzeźbę wykonał Tomasz Urbanowicz, jako swobodną interpretację wytycznych architektonicznych. Budynki – kształtują przestrzeń publiczną tworząc ograniczenia i jej podział na: 1. miejską (ulice i plac) oraz 2. więzi z przyrodą 3. wnętrza dostosowane do funkcji wydziałów: Matematyki, Biologii, Fizyki, Chemii i Uniwersyteckiego Centrum Kultury.

Wnętrza tworzą wewnętrzny podział na hole wejściowe, trakty przemieszczania się ludzi i mediów technicznych oraz dowiązane do nich laboratoria, aule i inne pomieszczenia dydaktyczne. Hole wejściowe na poziomie I piętra powiązane szklanymi mostami kreują wewnętrzne więzi międzywydziałowe, a na zewnątrz dodatkowo wyznaczają Plac Syntezy Nauk.

W budynkach Kampusu zainstalowano łącznie blisko 20 tysięcy metrów kwadratowych wykładzin kauczukowych firmy Artigo Mondo.  Do pomieszczeń przyporządkowanych komunikacji, miejsc spotkań, holi wejściowych dobrano produkty z kolekcji Artigo ND – UNI i MAT o charakterze ogólnoużytkowym wzmocnione fabrycznie polimerem PRO redukującym koszty utrzymania w czystości. Pomieszczenia wymagające wykładzin podnoszących komfort akustyczny – korytarze, klatki schodowe wyposażono w wykładzinę Zeus z systemem TXL. Z kolei laboratoria wymagały wykładziny o właściwościach antystatycznych z kolekcji Zeus Ant i Granito Ant.

Ze względu na jasne, wysokie wnętrza postanowiono utrzymać i spotęgować efekt przestronności i transparentności budynków dobierając wykładziny w jasnych, neutralnych kolorach- odcieniach szarości, popieli, beżu. Koreluje to również bez problemu z otaczającą budynki przyrodą i licznymi oazami zieleni wewnątrz pomieszczeń, co jest charakterystyczne dla projektów autorstwa arch. Marka Budzyńskiego.

Kampus w Białymstoku stanowi symbiozę architektury, przyrody i nowoczesnych technologii – wykładziny Artigo idealnie wpisały się w potrzeby całej inwestycji.

Architektura:

Kampus Uniwersytetu w Białymstoku - Plac Syntezy Nauk
Adres: Białystok ul. Ciołkowskiego
Autor: "Marek Budzyński Architekt" Sp. z o.o. Al. Komisji Edukacji Narodowej 95, 02-777 Warszawa - dr arch. Marek Budzyński, arch. Krystyna Ilmurzyńska, arch. Zbigniew Badowski
Współpraca: Mateusz Herbst, Urszula Lewa, Urszula Różańska, Agata Sander
Inwestor: Uniwersytet w Białymstoku, ul. M. Skłodowskiej-Curie 14, 15-097 Białystok
Powierzchnia działki: 70000m²
Powierzchnia użytkowa: 22690 m²
Kubatura: 173500 m³
Projekt: 2009 – 2010
Realizacja: 2014

 

Rodzaj wykładziny kauczukowej

   

Artigo Zeus Z550

   

Artigo Zeus ANT Z550

   

Artigo ND-NAT M00

   

Artigo Granito ANT G305

   

Artigo ND-UNI U109

   

 Artigo BS Strong R922

   

 

   

Dostawa wykładzin: Polflor. sp. zo.o.

Montaż wykładzin: Fox Wykładziny, Kicin

Fot: Marian Chrzan ( lifemoments) lipiec 2015



 

Kategorie: Realizacje

Wykładzina dywanowa w szkołach – doświadczenia brytyjskie

komentarzy: 0
25 Listopad 2013

W polskich szkołach – czy ogólnie placówkach oświatowych każdego prawie stopnia, trudno jest spotkać wykładzinę dywanową zastosowaną na większości powierzchni – w salach lekcyjnych czy na korytarzach, pokutuje opinia, że taka wykładzina jest trudna w utrzymaniu w czystości, zabrudzenie fragmentu wymaga wymiany wykładziny w całym pomieszczeniu, zbiera pyłki itd.

Tymczasem doświadczenia brytyjskie – tutaj oprzemy się na konkretnych realizacjach z wykorzystaniem wykładzin filcowych z fabryki Heckmondwike, wskazują na zupełnie inne podejście do tematu.

Nadrzędnym czynnikiem jest komfort użytkowników ( nie firmy sprzątającej) – wykładzina wycisza pomieszczenia, dodaje im przytulności i powoduje, że ludzie chętniej w nich przebywają . Bogata kolorystyka wykładzin powoduje nieograniczone możliwości aranżacyjne – każde pomieszczenie, strefa wymagająca zaakcentowania bez problemu zyska indywidualny charakter. Jest to bardzo przydatne zwłaszcza dla młodszych uczniów, którym pomaga w identyfikacji miejsca nauki, zabawy, odpoczynku.

Materiał, z którego powstają wykładziny czyli filc gwarantuje dużą wytrzymałość, bardzo dobre właściwości termiczne i dźwiękochłonne a zróżnicowane wzornictwo ułatwia wielozadaniowość produktu. Kwestia wymiany zabrudzonej lub uszkodzonej wykładziny nie będzie wyzwaniem, jeżeli wybierzemy płytki dywanowe.

Angielskie placówki oświatowe dysponują oczywiście budżetami, które pozwalają na odpowiednią konserwację wykładzin dywanowych, na częstszą wymianę – ale jednocześnie kwestią najważniejszą pozostaje ergonomia pomieszczeń, zadowolenie użytkowników.

Kategorie: Realizacje

Gimnazjum w Białolęce - Ikona polskiej architektury, wnętrze po 10 latach

komentarzy: 0
19 luty 2013

Od blisko 10 lat Gimnazjum w podwarszawskiej Białołęce, które zaprojektowała pracownia Konior Studio zbiera zasłużone nagrody, wyróżnienia i pochwały.

Budynek został zaprojektowany dla ok. 800 uczniów i ok. 142 pracowników dydaktycznych. Liczy ponad 7.000 m2 powierzchni, na których ulokowano m. in. 30 klas i pracowni, aneks kulturalny i zaplecze sportowe.
Elementem spinającym wszystkie bloki jest dwukondygnacyjny hol -"Forum". Ta centralna przestrzeń spełnia nie tylko funkcję komunikacji ale jest również przestrzenią rekreacyjną. Duża powierzchnia holu oraz możliwość łączenia go ze świetlicą dają możliwość wykorzystania forum jako wielofunkcyjnej sali do uroczystości szkolnych.

Nasza firma miała przyjemność dostarczyć do budynku blisko 6000 m2 wykładziny Polyflor XL - homogenicznej czyli przez całą grubość posiadającej jednolitą strukturę, kolor i wzór. Wykładziny z serii XL dzięki tej pojedynczej strukturze nadają posadzce wytrzymałość i odporność na ścieranie. Nawet po kilkunastu latach eksploatacji walory te pozostają niezmienione. Dzięki łączeniu sznurami spawalniczymi otrzymujemy szczelne i higieniczne posadzki. Umożliwia to także tworzenie wzorów w różnych zestawach kolorystycznych.

Mimo upływającego czasu budynek nie stracił nic na swojej użyteczności i wyglądzie, nadal służy uczniom i nauczycielom i stanowi przykład ciekawych i nowoczesnych rozwiązań w projektowaniu i realizacji placówek oświatowych.

Nasze posadzki po prawie 10 latach intensywnej eksploatacji wyglądają w dalszym ciągu zaskakująco dobrze – możemy więc spokojnie polecać je do zastosowania także w szpitalach, obiektach użyteczności publicznej, halach produkcyjnych i magazynowych a także salach sportowych.

Kategorie: Realizacje